Who made your clothes?

Heb je je wel eens afgevraagd wie jou kleding maakt en of dit onder goede omstandigheden gebeurt? Of weet je eigenlijk wel dat de arbeidsomstandigheden van mensen (en kinderen) die werken in de kledingindustrie slecht zijn, maar koop je desondanks deze kleren omdat je denkt dat jij er toch niets aan kan veranderen?

Na de ramp van Rana Plaza in Bangladesh, de dodelijkste ramp ooit in de textielindustrie, werden initiatieven als de Fashion Revolution Week opgezet met als doel bewustzijn te creëren over de donkere kant van de mode industrie. Hoewel deze week morgen ten einde loopt, wil ik er toch nog een post aan wijden.

Toen ik als ‘zero waster’ 4 jaar geleden de documentaire – The True Cost – zag over hoe de kledingindustrie werkelijk in elkaar steekt was ik diep geschokt. Ik ben nooit een fervente shopper geweest, doe altijd lang met mijn kleding en organiseerde regelmatig kledingruilavonden, maar als ik in het verleden kleding kocht, lette ik nooit op door wie of hoe het gemaakt was. Ook besteedde ik niet echt aandacht aan de verhalen die rond gingen over slechte arbeidsomstandigheden. Het was allemaal te ver van mijn bed.  

Het zien van deze documentaire was voor mij een omslagpunt. Vol ongeloof, boosheid en verdriet besloot ik dat ik niet meer wil bijdragen aan de mensonterende behandeling van arbeiders in de kledingindustrie en stopte ik per direct met het kopen van fast fashion of andere oneerlijke kleding.

Deze week las ik onderstaand citaat van Marieke Eyskoot uit de pas gelanceerde documentaire, The positive chain of change, dat gaat over de invloed die je hebt als consument.

“We voelen ons heel rijk als we heel veel goedkope kleding kunnen betalen. Maar eigenlijk worden we er veel armer van. Dat iets goedkoop is, betekent niet dat het weinig kost, maar dat iemand anders dan jij de prijs heeft betaald. Elke keer als jij iets koopt, zeg je: Ik vind het ontzettend goed wat jij doet met jou winkel of jou merk, hier heb je mijn geld, ga er alsjeblieft mee door. ”

Ik heb het in deze blog over kleding maar deze uitspraak gaat natuurlijk voor alles op en weerlegt de denkfout die ik veel te horen krijg “ik kan in mijn eentje geen verandering brengen” of “het verschil dat ik maak is te klein dus wat heeft het voor nut?”  Bedenk dan elke verandering klein begonnen is en dat jij kan bijdragen. Met elke uitgave die je doet geef je een stem voor de wereld waarin jij wilt leven.


Wil je meer weten over de kledingindustrie en op welke labels je op moet letten, kijk dan hier en hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *